مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

 

دوشنبه 12 – جولای

 

روزنامه اراده درمورد آماده گی ها برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه در افغانستان تبصره کرده است.

مقاله نویس گفته است که تهدید های روز افزون امنیتی سرنوشت انتخابات آینده را با مشکل رو به رو کرده است.

مقاله نویس در ادامه گفته است، درصورتی که مشکلات امنیتی همچنان ادامه داشته باشد و برای مهار کردن ان نیز شیوه های موثری به کار گرفته نشود، هیچ کسی حاضر نخواهد شد با قربانی جان خود به پای صندوقهای رای برود.

روزنامه درمطلب دیگری درمورد توانایی های طالبان مسلح در جنگ افغانستان تبصره کرده و به نقل از وزیر خارجه استرالیا نوشته است که طالبان در افغانستان از قبل ماهر تر شده اند و می توانند بم های قوی تری بسازند و با آن نیروهای بین المللی را از بین ببرند.

مقاله نویس بخشی دیگری از اظهارات وزیر خارجه آسترالیا را نیز به نشر رسانده که گفته است، آنان باید انتظار تلفات بیشتر انسانی را نیز داشته باشند.

 

روزنامه دولتی انیس نیز درمورد ادامه جنگ در افغانستان تبصره کرده و اما گفته است که افغانها هیچ گاهی حاضر نیستند تا کشور شان تجزیه شود.

مقاله نویس با انتقاد تند از اظهارات سفیر امریکا در هند که گفته است استراتیژی فعلی در افغانستان کار آمد نیست و باید شیوه های تازه یی به کار گرفته شود مانند سپردن کنترول امنیت مناطق جنوب افغانستان به طالبان نوشته است که این چنین اظهارات به طور غیر واقعبینانه مطرح گردیده است.

روزنامه درعین حال گفته است که درمورد امنیت کنفرانس بین المللی کابل و همچنان سایر مسایل امنیتی در کشور نیز بحث های گسترده یی در اجلاس امنیتی به ریاست حامد کرزی صورت گرفته و مشکلات امنیتی برخی مناطق با جستجوی راه های حل به ان مورد بحث بوده است.

 

 روزنامه آرمان ملی نیز درمورد جنگ افغانستان مطلبی را به نشر رسانده و با عنوان برجسته یی نوشته است که پیش بینی جنگ افغانستان بسیار دشوار است.

این روزنامه به نقل از یک شبکه تلویزیونی بین المللی عملکرد های جنرال پتریوس قوماندان جدید نیروهای بین المللی را در افغانستان مورد ارزیابی قرار داده و نوشته است که بعید به نظر می رسد، مقررات جنگ و استراتیژی آن در افغانستان بسیار تغییر بخورد تا بتواند تغییر جدی تری را سبب شود.

روزنامه درسرمقاله شماره امروزخود درمورد طرح تازه ایجاد قوای ملیشه در افغانستان تبصره کرده و با وجود آنکه گفته شده است که این طرح ملیشه سازی نیست، مقاله نویس پیشنهاد کرده است که بهتر است قطعات منظم به وجود بیاید.

این روزنامه گفته است که هزاران تن از مجاهدین جنگ دیده همین اکنون مصروفیتی ندارند بهتر است از همین نیروها استفاده درستی صورت گیرد.

 

روزنامه خدمتگار درمورد فعالیت نیروهای پولیس در افغانستان مطلبی را به نشر رسانده و در این میان حضور نیروهای پولیس را در نبرد ها مورد ارزیابی قرار داده است.

مقاله نویس گفته است که با وجود تغییراتی که در شیوه های جنگ و نبرد در افغانستان رونما گردیده است، اما نیروهای پولیس افغان از تاکتیک های قبلی جنگ استفاده می کنند.

روزنامه گفته است، درحالی که وزارت داخله افغانستان درنظر دارد درمورد اجراات خود بررسی های را انجام دهد، اما بهتر است که تاکتیک های جنگ و شیوه های تازه را نیز به انان بیاموزاند.

روزنامه درجای دیگری درمورد فساد اداری در افغانستان و شیوه های مبارزه با فساد مطلب مفصلی را به نشر رسانده است.

مقاله نویس گفته است که به خاطر مبارزه با فساد اداری کمیسیون ها و ادارات مختلف ایجاد گردیده است، اما کار این ادارات چندان محسوس نیست.


July 13th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها